Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
622

Over ons

Wij zijn Marlene en Arnold. Samen 112 jaar oud, dus echt globetrotters op leeftijd....

Al jaren zeggen we tegen elkaar: als de kinderen zelfstandig zijn is het onze beurt, dan gaan we reizen.

De eerste gedachte aan een langere reis komt uit 2005, toen we, uitgenodigd door zoon Bas en Anne, zijn vriendin, een paar weken op hun wereldreis meegetrokken zijn door Peru. Dat smaakte naar meer. Om in Zuid-Amerika ook zelfstandig te kunnen reizen werd gestart met  spaanse les. In 2008 in het noorden van Argentinie gereisd. Vanaf toen wisten we het zeker, een langere reis met als bestemming Zuid-Amerika zou het worden.

Met de werkgevers werden afspraken gemaakt over een langer verlof. Hiervoor moest natuurlijk worden gespaard. 2011 leek haalbaar.

Een lerarenbeurs in 2010 voor Marlene, waarmee een wens op een opleiding tot NLP practitioner in vervulling ging, zorgde voor uitstel tot 2012.  Zuid-Amerika bleef trekken, in 2010 maakten we een onvergetelijke reis naar Ecuador en de Galapagos eilanden.

Na terugkeer uit Ecuador veranderden langzaam onze plannen. De rest van Zuid-Amerika ( Patagonie, Vuurland, Chili) leek opeens te beperkt voor de omvang van onze reismogelijkheden (6 maanden!)

Maandenlang werd gesleuteld aan het plan van een wereldreis over het Zuidelijk Halfrond. Vakantiebeurs, bijeenkomsten met informatie over verre bestemmingen. We kregen er steeds meer zin in.

Hoe we gaan reizen lees je hieronder

Over onze reis

Op zondag 7 oktober worden we uitgezwaaid.

Vanaf Amsterdam vertrekken we via Madrid naar Santiago, de hoofdstad van Chili.

Hier zullen we een paar dag acclimatiseren. Daarna trekken we de Andes over, naar Mendoza in Argentinie (bij velen bekend om de wijnen die uit deze streek komen).

Met het openbaar vervoer reizen we zuidwaarts, richting Bariloche (bekend als vakantieverblijf voor de koninklijke familie).

Opnieuw steken we de bergen over, om in Chili het merengebied en de eilandengroep Chiloe te bezoeken.

Daarna gaat het verder zuidwaarts, naar Patagonie en Vuurland met eindbestemming Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld. Hopelijk vinden we daar een boot die ons mee wil nemen naar de Zuidpool.

Vanuit Punta Arenas (zuid-Chili) vliegen we noordwaarts, terug naar Santiago en door naar het mysterieuze Paaseiland....

Half december steken we de grote oceaan over naar Nieuw-Zeeland. Hier hopen we rond de kerstdagen vrienden te ontmoeten die enkele jaren geleden zijn geemigreerd.

In januari wordt langzaam de weg huiswaarts ingeslagen. De route is zeker nog de moeite waard. Via Australie trekken we naar Zuid-Afrika, waar we in Namibie een afsluitende rondreis zullen maken.

Medio maart 2013 is de koek echt op en gaan we naar huis....

Bezochte landen

Wij hebben 25 landen (10%) bezocht:

Andorra, Argentinië, België, Brazilië, Canada, Chili, Duitsland, Ecuador, Frankrijk, Hongarije, Italië, Luxemburg, Marokko, Monaco, Nederland, Oostenrijk, Peru, Polen, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland.