Pakken voor Puerto Natales

16 november 2012 - Puerto Natales, Chili

Na onze hike van 25 km op maandag, met als beloning zonnebaden aan de oever van een gletsjerlagune (laguna Torre, de foto's staan inmiddels op de site) zijn we even "uitgewandeld".

Op dinsdag terug met de bus naar El Calafate, hier de achtergelaten spullen opgehaald, de site bijgewerkt en de noodzakelijke vervangingen ingekocht (neusvleugeltjes voor een zonnebril, stop voor de thermosfles en een nieuwe verrekijker). Een plaats in de bus naar Puerto Natales in Chili op woensdag bleek niet zo vanzelfsprekend, er was een wachtlijst!

Alleen bij voldoende belangstelling zou een tweede bus worden ingezet. Gelukkig voor ons, er bleek voldoende animo. Dus, helemaal "uitgecalafated" werd de woensdag gevuld met zitten in de bus, kijken naar de leegte, eindeloze grenscontroles en opnieuw bevestigd krijgen dat Argentinie en Chili erg verschillen.

Bij Puerto Natales (maar 200 km er vandaan) ligt het bij trekkers wereldwijd bekende wandelmekka Torre del Paine. Omdat we nog steeds uitgewandeld zijn kiezen we voor de "full day variant". En dat is hard werken! Om half acht 's ochtends wordt je opgepikt bij je hostel, naar het park vervoerd (160 km niet verharde weg), langs alle mooie plekjes gereden  en om half acht 's avonds weer bij je hostel afgeleverd. Ruim 300 km onverharde weg tikt aan, het fotograferen en verwerken van al dat moois eveneens.

Op de vraag welk park het mooist is kunnen we geen antwoord geven, jullie mogen je oordeel geven als de foto's op de site staan (dit zal nog enkele dagen duren).

Vandaag een rustdag. Het is mooi weer, zo'n twintig graden, en we slenteren door een verstild dorpje, drinken koffie, eten een pizza in een restaurant met maar een tafel (wel een lange, waar je allemaal samen aan zit, reuze gezellig) en worden 's avonds in het hostel uitgenodigd om mee te eten, ook leuk.

Nu is het kwart voor elf, we zitten op de rand van ons bed. Alles is gepakt en gezakt, morgen vertrekken we naar Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld.

Op naar het einde van de wereld, duimen dat er een boot ligt die ons naar de zuidpool wil meenemen.

 

Foto’s

10 Reacties

  1. Ingrid:
    17 november 2012
    Prachtige foto's! En wat een leuk mutsje Arnold!
  2. Mia:
    17 november 2012
    Dank jullie voor al het moois dat jullie ons laten zien.
    Geweldige mooie foto's. Wat hebben Julie veel te verwerken.
    Liefs mama
  3. Nicole:
    17 november 2012
    Wat een foto's! Ohhhh, dat jullie dat echt live zien! Onvoorstelbaar mooi en wat een voorrecht dat jullie dit mogen doen, G E W E L D I G en super leuk!
  4. Ine jaspers:
    17 november 2012
    wat een verhaal weer het gaat allemaal niet van zelf maar dat wisten jullie al
    mooie fotos en op naar de anderekant van de wereld zit weer te wachten op het verhaal en fotos
    gr ine jaspers
  5. Myriam:
    17 november 2012
    Oooo geweldig. Een uniek stukje van de wereld. De schoonheid van de natuur. Geweldig!
    Nog een hele fijne reis verder....ik volg jullie.
  6. Miryam:
    17 november 2012
    SCHITTERENDE foto's!! Jullie genieten maar wij ook dankzij deze mooie plaatjes.
    groetjes Herman en Miryam.
  7. Rinette:
    18 november 2012
    Ik ga duimen tot de blaren er vanaf vallen, want na al die geweldige gletsers en dat mooie blauwe ijs, ben ik erg benieuwd naar de zuidpool.
  8. Ine:
    18 november 2012
    Hai luitjes, gewoon te gek en te mooi.Indrukwekkend dat er toch nog zoveel plaatsen zijn waar zoveel schoonheid is.
    Leuk om juliie weer "gesproken" te hebben.Even weer lekker bij gekletst.
    Liefs Ine
  9. Willemijn:
    18 november 2012
    Wat een stoere foto's van jullie! Volgens mij begint dat globetrotten wel te bevallen. En wat is de natuur daar waanzinnig mooi!
  10. Pap hanssen:
    29 november 2012
    prachtige fotos wat een geweldige wereldreis