Pakken voor Puerto Natales
16 november 2012 - Puerto Natales, Chili
Na onze hike van 25 km op maandag, met als beloning zonnebaden aan de oever van een gletsjerlagune (laguna Torre, de foto's staan inmiddels op de site) zijn we even "uitgewandeld".
Op dinsdag terug met de bus naar El Calafate, hier de achtergelaten spullen opgehaald, de site bijgewerkt en de noodzakelijke vervangingen ingekocht (neusvleugeltjes voor een zonnebril, stop voor de thermosfles en een nieuwe verrekijker). Een plaats in de bus naar Puerto Natales in Chili op woensdag bleek niet zo vanzelfsprekend, er was een wachtlijst!
Alleen bij voldoende belangstelling zou een tweede bus worden ingezet. Gelukkig voor ons, er bleek voldoende animo. Dus, helemaal "uitgecalafated" werd de woensdag gevuld met zitten in de bus, kijken naar de leegte, eindeloze grenscontroles en opnieuw bevestigd krijgen dat Argentinie en Chili erg verschillen.
Bij Puerto Natales (maar 200 km er vandaan) ligt het bij trekkers wereldwijd bekende wandelmekka Torre del Paine. Omdat we nog steeds uitgewandeld zijn kiezen we voor de "full day variant". En dat is hard werken! Om half acht 's ochtends wordt je opgepikt bij je hostel, naar het park vervoerd (160 km niet verharde weg), langs alle mooie plekjes gereden en om half acht 's avonds weer bij je hostel afgeleverd. Ruim 300 km onverharde weg tikt aan, het fotograferen en verwerken van al dat moois eveneens.
Op de vraag welk park het mooist is kunnen we geen antwoord geven, jullie mogen je oordeel geven als de foto's op de site staan (dit zal nog enkele dagen duren).
Vandaag een rustdag. Het is mooi weer, zo'n twintig graden, en we slenteren door een verstild dorpje, drinken koffie, eten een pizza in een restaurant met maar een tafel (wel een lange, waar je allemaal samen aan zit, reuze gezellig) en worden 's avonds in het hostel uitgenodigd om mee te eten, ook leuk.
Nu is het kwart voor elf, we zitten op de rand van ons bed. Alles is gepakt en gezakt, morgen vertrekken we naar Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld.
Op naar het einde van de wereld, duimen dat er een boot ligt die ons naar de zuidpool wil meenemen.

Geweldige mooie foto's. Wat hebben Julie veel te verwerken.
Liefs mama
mooie fotos en op naar de anderekant van de wereld zit weer te wachten op het verhaal en fotos
gr ine jaspers
Nog een hele fijne reis verder....ik volg jullie.
groetjes Herman en Miryam.
Leuk om juliie weer "gesproken" te hebben.Even weer lekker bij gekletst.
Liefs Ine