’t Zit nie in Sydney
14 februari 2013 - Sydney, Australië
Dinsdag laat in de avond komen we aan in Sydney. We hebben een hotelkamer gereserveerd voor twee nachten op een half uurtje lopen van het centrum…in de wijk Woolloomooloo. Het gebouw heeft nog veel kenmerken van de vorige toepassing nl. een bejaardenhuis voor zeelieden. Hoe herkenbaar voor Arnold.
De straat waarin ons hotel ligt, komt uit op de haven. Er bevindt zich een onlangs gerenoveerde pier, waarop restaurants en op de eerste verdieping appartementen, waaronder dat van Russell Crowe. Tja, af en toe mag je “ op stand” borrelen.
Sydney, de hele stad is gebouwd rond een grote baai en dus natuurlijke haven. Het uitzicht is mooi, waar je je ook bevindt langs deze baai. Het hotel bevalt, dus we verlengen naar 10 dagen.
Na het lezen van de nodige informatie, kopen we een weekkaart voor het hele openbaar vervoer in de regio Sydney. Dat wil dus zeggen vrije toegang tot trein, bus en ferry tot in de Blue Mountains, 110 km naar het westen. Zo geregeld….totdat we met de bus naar het centrum willen. De hele busregeling in Sydney is een grote puinhoop. Behulpzame, vriendelijke Sydneyers (en dat zijn ze vrijwel allemaal) adviseren ons om een taxi naar het centrum te nemen…je weet nooit hoe lang je bij de bushalte staat en of het de goede lijn is. De trein is gelukkig beter geregeld en vanaf dag 2 bestaat onze ochtendgymnastiek uit het beklimmen van 130 traptreden naar het station Kings Cross. Het bussen wordt beperk tot het, bijna per toeval, op het juiste moment bij de juiste halte zijn. Het gebruik van de ferry’s is ook geen probleem. Vanaf de boot zie je brede vergezichten van de stad. Het operagebouw en de Harbourbridge liggen erg centraal, we hebben ze vanuit alle hoeken gefotografeerd.
Op ons programma staan, naast het verkennen van de stad, natuurlijk het operagebouw ,Bondi beach en de Taronga Zoo. Er worden verschillende dagtochten naar de Blue Moutains aangeboden, maar deze afstand valt ook binnen onze kaart, dus een dagje naar het westen om van mooie uitzichten te genieten. We laten e.e.a. van het weer afhangen waardoor we eerder op Bondi zijn dan in the mountains. Het strand is mooi, hoewel kleiner dan we gedacht hadden en de golven lekker. Even wat boodschappen bij Woolworth zodat we ons broodje op ons balkonnetje kunnen nuttigen.
Gaandeweg wordt ons programma uitgebreid. Zo zijn we op zondag 11 februari in Darling Harbour voor het Chinese nieuwjaar. Het volgend jaar is het jaar van de slang. De Chinezen bekijken het wel goed….. hun nieuwjaar wordt een maand lang ingeluid met allerlei festiviteiten. Het valt ons op dat de festiviteiten een erg westers tintje hebben, op de taal en het eten na. We kijken nog even naar servische dansen, een ander feestje, waarna we naar “ de Hobbit” in 3D gaan kijken in het IMAX theater. Een hobbit wordt zo wel erg groot.
Uiteindelijk is het weer vanaf maandag 12 febr. wat minder, dus we pakken de trein naar de Blue Mountains. De reis duurt 2 uur, waarvan het eerste uur door voorsteden, daarna zien we met eucalytusbomen bedekte heuvels zover het oog reikt. De olie die deze bomen uitwasemen breekt het zonlicht, waardoor de heuvels er op een zonnige dag “ blauw “ uitzien. Tja, op een zonnige dag…. Op het moment dat wij uit de trein stappen in Katoomba kent de wereld maar een kleur,grijs….erg mist..erieus. De geur van eucalyptus olie is goed te ruiken, de prachtige vogels komen soms dichtbij en zijn te horen. We lopen de wandeling van 2 km naar het uitzichtspunt van de “ drie zusters”, een rotsmassief.…we tekenen ze er thuis wel in.
Katoomba zelf is een leuk plaatsje (centrum bestaat uit een hoofdstraat, zover wij kunnen zien) de koffie is lekker en de wifi goed. We boeken de eerst hotels in Afrika, want dat komt steeds dichterbij. Na nog een wandeling door Leura, een goed onderhouden plaatsje met huizen uit begin 20e eeuw, stappen we in de trein terug. In Sydney is de mist gelukkig veel dunner.
Dinsdag nemen we nadat we onze mail gecontroleerd hebben via de wifi in de bibliotheek, de ferry naar Manly, een wijk aan de andere kant van de baai met stranden aan de zeezijde. Manly staat bekend als een surfparadijs. De golven zijn hoog en de stroming is gevaarlijk. Er wordt wel gesurfd, zwemmen is echter verboden. Manly heeft veel mooie stranden. Deze liggen kennelijk overvol bij goed weer. In ieder geval is het leuk om naar de surfers te kijken terwijl we op de boulevard lunchen.
Gisteren, de laatste dag van ons abonnement gaan we naar Taronga Zoo, die alleen bereikbaar is per ferry. Het uitzicht dat de dieren hebben over de haven is inderdaad bijzonder, zoals al mee geadverteerd. We maken o.a. foto’s van verschillende soorten kangaroe’s en van vogels die we ook in de vrije natuur gezien hebben. We zien eindelijk een emoe en andere inheemse dieren. Nog even kijken wat ons in Afrika te wachten staat, terug met de ferry en eten op een terrasje in onze “ eigen wijk” Woolloomooloo.
Vandaag dus pakken en bloggen, wandelen door de botanische tuinen en het operagebouw bezichtigen en dan… de laatste etappe “ Afrika, een safari door vier landen”…. Een echt avontuur.

en je neem ons weer mee terug in de tijd dat wij in Sydney waren ,
Wat leuk ,want als je de foto's zie ,dan ben je weer even in de tijd terug met de herinneringen,en herken je veel dingen.Wij voeren op vrijdagavond terug naar familie in Manly en omdat het week-end was ,voeren er duizende zeilbootjes in die baaien waar we langs kwamen,sprookjesachtig.Ik herken heel veel op jullie foto,s ,erg leuk.Wij wensen jullie goede reis verder op in jullie avondtuur.hartelijke groeten Henk en Riny
geniet nog daar in A
gr ine
Nu naar Afrika, Dinsdag was er een documentaire over de Kalahari woestijn, volgende week is de Savanne aan de beurt. Ongelooflijk, hele dikke knuffel goede reis.
Liefs Mama
All along just going strong. Wat een schat aan ervaringen. Mooi beschreven, ik zie het voor me.
Enjoy ......
With love Monica
Goede reis verder!
nu Afrika in heel veel plezier nog groetjes Luus
Corry
hopelik hebben jullie daar lekker weer
hier is het erg koud
groetjes.
Gaat nou toch wel opschieten voor jullie,geniet nog maar even van het warme weer,hier is nog steeds bar koud.
Veel plezier nog!!!!